BCNMP7 : EL METAL ARRIBA AL MUSEU

marc-presentacio3

La creativitat i inquietud artística present en una part important de la música metal, fugint de clixés i estructures repetides mil i un cops, va servir d’excusa immillorable a Joan S. Luna i Mery Cuesta per organitzar la segona edició del cicle BCNmp7 al voltant de la cara més experimental del gènere sota el títol de Metal·lúrgies. El fet que s’organitzés a un museu com el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona parlar molt de com l’estil de mica en mica es va traient de sobre molts complexos i barreres. Però qui millor que els mateixos programadors per explicar la idea sota tot l’esdeveniment: “Llum i foscor són dos conceptes íntimament lligats a l’ADN del metall: en l’oposició entre la claredat i l’univers de la foscor és on el metall -amb la seva ideologia, la seva estètica i els seus rituals- aconsegueix el seu particular misticisme, que és, alhora, una mena d’il·luminació. És així com llum i foscor en el metall són, més que oposats, complementaris.”

Per tant la sessió seria una mena de viatge d’anada i tornada des de l’obscuritat fins a la lluminositat. El seu inici no podria ser més prometedor. Asseguts a una sala del CCCB amb molt bona pinta i després de fer-li una ullada al fanzine que ens havien repartit i d’escoltar les explicacions dels programadors, arribava el moment de col·locar-se l’antifaç que també ens havien donat i quedar-nos a obscures per l’actuació dels F/E/A. Sense descórrer les cortines que ocultaven l’escenari i amb la prohibició expressa de marxar abans del seu final, els mallorquins (malgrat anomenar-se FORCES ELÈCTRIQUES D’ANDORRA) van donar el tret de sortida barrejant noise, post-rock i sludge. Els monolítics riffs amb aires quasi marcials, la presència omnipotent del baix marcant el camí a seguir i la pegada i potència de la bateria (que en els primers moments sonava més aviat a local d’assaig que a concert) van fer de l’espectacle “Cambra obscura” tota una experiència sensorial per a tothom present. Personalment se’m va fer complicat romandre quiet a la cadira davant d’una descàrrega que saturava els teus sentits i copsava totalment la teva atenció.

A continuació i després de la foscor literal amb els F/E/A arribava el moment de la llum en una sala de la planta baixa amb MAUD THE MOTH, sobrenom d’Amaya López-Carromero. Aquesta madrilenya instal·lada a Escòcia va fer-nos gaudir de debò amb les seves preciosistes, íntimes i malenconioses melodies jazz/folk al piano. Però no només vam comptar amb la seva música, ja que mentre sonaven cançons del seu segon treball The Inner Wastelands com ‘Empires’ o ‘Crossbows’, el conegut artista AITOR SARAIBA pintava allò que l’inspiraven els críptics textos que SALVA RUBIO -guionista i escriptor, autor de la bíblia del metall extrem “Metal Extremo: 30 Años de Oscuridad (1981-2011)- recitava entre tema i tema sobre la relació entre l’home i l’obscuritat amb nombroses cites de lletres de cançons de DARKTHRONE, BURZUM, MAYHEM…Malgrat l’interès artístic de la performance, em quedo amb l’aspecte musical i l’aire fresc que ens va donar MAUD THE MOTH per agafar forces de cara a la darrera actuació.

BCNmp71

Aquest tancament de la sessió i retorn a la foscor vindria de la mà dels OBSIDIAN KINGDOM amb el PD sevillà establert a Barcelona BRUNETTO. Els barcelonins actuaren en format semblant als seus Drone Set i sense tota la formació (només van ser-hi Rider G. Omega, Zer0 Aemeour Íggdrassil i Ojete Mordaza; guitarra/veu, teclat/veu i bateria respectivament), improvisant amb els seus instruments i teixint atmosferes i textures sonores sobre el comandament de BRUNETTO i els seus ritmes electrònics, encarregat de dirigir l’actuació i decidir quan s’havia de canviar de ritme o pujar d’intensitat. Les projeccions van ser tot un encert que contribuïa a ficar-te dins del concert, si bé aquest semblava contingut i sense acabar d’explotar i deixar fluir tota l’energia que anava creixent de forma espontània, exceptuant el trepidant final.

Des d’aquí només agrair a l’organització per la iniciativa i l’esforç de portar un esdeveniment com aquest a un recinte com el CCCB i la cura i detallisme amb què es va portar a terme, i als diferents artistes per les grans actuacions i per no posar barreres a la seva creativitat, contribuint a desdibuixar fronteres que no haurien d’existir.

Aquí pots veure la galería fotogràfica:
https://www.flickr.com/photos/cccb/sets/72157651902005493

OBSIDIAN KINGDOM & BRUNETTO + MAUD THE MOTH & SALVA RUBIO & AITOR SARAIBA + F/E/A FORCES ELÈCTRIQUES D’ANDORRA
04/06/2015, CCCB, Barcelona.
Programadors: Mery Cuesta i Joan S. Luna
Text: Dani Navarro